آینده وبسایت های فعال در حوزه رمز ارز ها

همانگونه که طی هفته های اخیر احتمالا شنیده اید موج تخریبی بوجود آمده از نامه یکی از نمایندگان مجلس شروع شد که در آن ابراز نگرانی خود از خروج پول از بورس و روانه شدن آن به سمت بازار رمزارز را در نامه ای به رئیس جمهور اعلام کرده بود و خواستار برخورد با وبسایت های این حوزه شده بود. در روزهای گذشته نیز آقای مانی یکتا ، معاون اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی ، در گفتگوی ویژه خبری ، مصوبه سال ۹۸ هیئت وزیران را مجدد بازخوانی کردند که تعدادی از کانال های خبری داخل و خارج کشور با تیترهای تحریک برانگیز نظیر «ممنوعیت مبادله رمز ارزها در کشور»  بر آتش این قضیه افزودند بدون اینکه نگاهی به متن این مصوبه داشته باشند.

متن این مصوبه در زیر است 
تصویب‌نامه شماره 58144/ت55637هـ مورخ 13/5/1398 هیئت وزیران

هیئت وزیران در جلسه 6/5/1398 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

1- استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت خطرپذیری (ریسک) از سوی متعاملین صورت می گیرد و مشمول حمایت و ضمانت دولت و نظام بانکی نبوده و استفاده از آن در مبادلات داخل کشور مجاز نیست.

هیئت وزیران در این مصوبه استفاده از رمزارز به عنوان پول در مبادلات داخل کشور را غیرمجاز اعلام کرده اند. به عنوان مثال اگر شما قصد داشته باشید خودرویی معامله کنید طبق این مصوبه مجاز به مبادله آن با رمزارز نیستید. 
در این مصوبه ریسک خرید و فروش و سرمایه گذاری به خود متعاملین نسبت داده شده و به نحوی حمایت و ضمانت دولت و بانک مرکزی را در این زمینه سلب نموده است.

سوالات متداولی از مشتریان گرامی طی این روزها به دست ما رسیده که جهت تنویر افکار شما به آنها در پایین پاسخ می دهیم.

۱- آیا امکان قطع درگاه های بانکی وجود دارد ؟ 
با هجمه هایی که چشم بسته در حال شکل گیری است ممکن است این اتفاق برای چند روز یا چند هفته رخ دهد و در صورت رخداد سعی در استفاده از درگاه های جایگزین خواهیم داشت . 

۲- آیا وبسایت های ارزدیجیتال تعطیل می شوند؟
این احتمال بسیار ضعیف است. ممکن است مانند سالهای گذشته بسته شدن درگاه و فیلتر شدن اتفاق بیافتد اما با توجه به دغدغه قوه قضاییه و پلیس فتا در کاهش تخلفات این حوزه و جلوگیری از زیرزمینی شدن بازار رمزارزها ، فعالیت ها حتی در صورت فیلتر شدن وبسایت ها ادامه خواهد یافت تا تعامل و توافق با نهادهای مربوطه صورت پذیرد.

۳- آیا رگولاتوری در این حوزه انجام شده است؟  
از ابتدای تابستان ۹۹ که بحث رگولاتوری رمزارزها در فضای خبری ایران مطرح شد تشکل ها و کارگروه هایی بوجود آمد که تلاش هایی برای قانون گذاری این حوزه انجام دادند و همینک نیز جلساتی توسط سه تشکل انجمن بلاکچین . نظام صنفی رایانه ای تهران و انجمن فینتک در بانک مرکزی برقرار است و سعی در تعیین و تعریف چارچوب برای فعالیت وبسایت های ارزدیجیتال دارند.

در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید از بخش پشتیبانی وبسایت سوالات خود را مطرح نمایید. خوشحال می شویم پاسخگوی شما باشیم.

نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید

ثبت نظر

شما می‌توانید با استفاده از فرم زیر نظر خود را برای ما بفرستید.


نظرات کاربران